mandag 17. februar 2014

Prosjektarbeid i skolen

Etter å ha jobbet i skolen i mange år har jeg vært med på utallige prosjekter, trodde jeg. Etter å ha sett nærmere på prosjektadministrative metoder i forbindelse med studie på BI "Ledelse i skolen" har det gått opp for meg at de fleste av disse prosjektene i grunnen er arbeidsoppgaver hvor grunnleggende prinsipper for prosjektarbeid ikke har vært tatt i bruk. Mange av oppgavene vi har gjort har blitt godt gjennomført og gitt vellykkede resultater. Jeg lurer likevel på om det ikke enkelte ganger kunne vært en god ide og anvendt metode slik den blir definert som fagdisiplin.

På vår skole, som så mange andre, skal læringsplatformen It`s learning (klikk her for mer om It`s learning) nå tas i bruk. Innføringen byr på store utfordringer. Lærerne skal motiveres til å ta det nye arbeidsverktøyet i bruk. Samtidig byr det på tekniske utfordringer og lærerne skal ha en del nødvendige forkunnskaper innen bruk av IKT for å kunne ta i bruk verktøyet. Kanskje kunne en gjennomtenkt bruk av prosjektmetodikk vært til god nytte her?


Prosjektarbeid kjennetegnes ved fire kriterier (Jessen 2002):
  1. Prosjektet er begrunnet i et erkjent behov eller problem.
  2. Prosjektet har klare mål.
  3. Prosjektet har eller kan gis klare ressursgrenser med hensyn til tid, penger eller personell.
  4. Prosjektet har en viss grad av unikhet.
Vil innføringen av It`s learning kunne følge kriteriene som skal til for at det skal kunne defineres som et prosjekt?

1. kriterie (behov)
Å forankre i et erkjent behov eller problem kan være problematisk. Ikke alle lærere ønsker kravet om bruk av digitale verktøy velkommen og ser ikke behovet for å erstatte de systemene som anvendes i dag. Det kan derfor være lurt å bruke tid på å diskutere dette og sikre seg at alle forhåpentligvis erkjenner at dette er nødvendig.
Digitale ferdigheter er en av de frem grunnleggende ferdighetene som vektlegges i Kunnskapsløftet. Det betyr at skolen skal arbeide med å utvikle digitale ferdigheter på lik linje med å lese, skrive, regne og uttrykke seg muntlig. Kommunen skolen ligger i har ambisjoner om å være en foregangskommune innen digital didaktikk. Det er altså et erkjent behov fra vår arbeidsgiver og avgjørende at lærerne "melder seg på det digitale toget" (kommunens handlingplan for Bedre læring).

2. kriterie (mål)
Det langsiktige målet med arbeidet, eller formålet, er bedre læring. Det mer konkrete målet er at alle lærere skal ta læringsverktøyet i bruk. Et tidsperspektiv bør være bestemt. Likeledes kan innføringen innholde milepælsmål (Jessem 2002) som sikrer fremdrift, inspirerer og sikrer ar vi er på rett vei. For dette prosjektet kan milepæler være:
  • M0: Fravær føres.
  • M1: Planleggeren er tatt i bruk.
  • M2: Elevene er brukere.
  • M3: Foreldrene er brukere.
  • M4: Vurderingsoversiktet erstatter tidligere skjemaer for vurdering av eleven.
  • M5: ITL er en naturlig del av skolehverdagen vår og brukes i alle fag på alle trinn.
3. kriterie (ressurser)
Ressursgrensene ligger både i tid og personell. Hvem har nok forkunnskaper til å kunne være med i en prosjektgruppe? Hvor mye tid skal brukes på dette? Pengeressursen må klargjøres i forhold til kursavgifter og vikarbruk.

4. kritere (unikhet)
Dette kriteriet ville ikke være vanskelig å oppfylle da dette er et helt helt nytt læringsverktøy både for ledelsen, lærerne og elevene.

Fem faser

Boken til Jessem (Prosjektadministrative metoder 2002) beskriver prosjektmodellen som et system med fem faser:
3D graph meeting
credit link: http://www.lumaxart.com/


Fase 1: Prosjektet skapes.
Fase 2: Prosjektet planlegges.
Fase 3: Prosjektet gjennomføres.
Fase 4: Prosjektet kontrolleres.
Fase 5: Prosjektet postevalueres.








Fasene skal lede prosjektet gjennom oppstarten, utføringenfasen og sluttfasen og sørge for at prosjektet holder rett kurs.


Avklaring av roller

I dette tilfelle vil prosjekteier naturlig nok være rektor. Prosjektleder kan imidlertid være en en annen i ledelsen eller en av lærerne som kanskje har god kompetanse på området fra før. En prosjektgruppe kan opprettes, kanskje med et medlem fra hvert team. På skolen vil man også kunne ha en styringsgruppe. Hos oss ville plangruppen kunne ha en slik rolle. Uansett er det viktig at alle involverte har en tydelig og samstemt oppfatning av hvem som innehar de ulike rollene og hva rollene innebærer.


Tillit

For å lykkes med et prosjekt må det være tillit mellom alle som skal jobbe med prosjektet.

Hentet fra Bokkilden


Øyvind Martinsen, førsteamanuensis i organisasjonspsykologi ved BI, påpeker i sin bok Perspektiver på ledelse at en av de viktigste årsakene til motstand mot endring er  manglende tillit og manglende tro på at endringer er nødvendig.  







Erling S. Andersen, professor på BI, har skrevet en artikkel i Magma om tillit i prosjekter (for å lese hele artikkelen klikk her) sammen med Kristian Alm og Øyvind Kvalnes. Han skriver at når et prosjekt opplever dilemma blir håndteringen mye enklere hvis det er tillit mellom de involverte. Tillit ses ikke på som en konkret handling, men holdning til andre som reflekteres gjennom handling. Han peker på tre faktorer som er viktige for tillit:

Erling S. Andersen 


- Dyktighet
- Velvilje
- Integritet






Tillit kan skapes. Prosjektarbeidsmetoden er en praktisk og anvendelig måte å løse problemer på. Med en bevisst og gjennomtenkt innføring av It`s learning har skolen økt sine muligheter for å nå målene.


Litteratur:
Jessem, Svein Arne, Prosjektadministrative metoder. Gyldendal Akademisk 2002
Martinsen, Øyvind, Perspektiver på ledelse, Gyldendal Akademinsk 2009

4 kommentarer:

  1. Du gir en fin og oversiktlig måte å presentere prosjektets gang og faser. Kult at du bruker et reelt eksempel med It’sL og tar for deg de ulike momentene for å drive ditt tenkte/reelle prosjekt. Vi har vel alle erfaringer med å holde på med prosjekter som egentlig ikke er prosjekter, i alle fall har jeg det. Innlegget er lettlest forståelig. Et tips til ressursbruk, så tenker jeg at man kan spare penger på kursavgifter dersom man bruker hverandres kunnskap, f.eks superbrukere. Det husker jeg vi gjorde da jeg lærte å bruke it’sL.

    SvarSlett
  2. Må jo si at der jeg gjorde meg noen tanker der jeg satt på sist forelesning og ulike kriterier for gjennomføring av et prosjektarbeid ble presentert. Som deg har jeg opp gjennom tiden vært med på en del prosjektarbeid som har direkte innflytelse på skolehverdagen vår. Jeg er ikke et sekund i tvil om at intensjonene fra skolens ledelse som initierte "prosjektarbeidet" var gode. Nå ser jeg jo at der er en god del kriterier som mangler for at prosessen skal kunne kalles prosjektarbeid.
    Artig vinkling når du knytter prosjekt opp til innføring av It`s Learning. Motstanden til innføring av flere digitale verktøy er nok kjent på de fleste skoler. Da kan nok en slik grundig prosess som du beskriver være nyttig og ha noe for seg. Faren jeg ser kan dukke opp er at de som i utgangspunktet er skeptiske til endringen får "piggene" enda mer ut når det på på toppen av alt skal brukes av deres tid for å innføre noe de er motstandere av. Men det kan på den andre side og medføre at økt kunnskap omkring formålet med prosjektarbeidet - its Learning i dette tilfellet- vil føre til økt motivasjon og velvilje.
    Husker fra boka du referere til (Perspektiv på ledelse) at et av suksesskriteriene for å få gjennomslag for et prosjekt var å identifisere dem som er med og dem som er motstandere til prosjektet/endringene. I samarbeid med dem som er positive til prosjektet må en da prøve å snu oppfatningen til dem som er motstandere. Gjerne slik som du Jannicke skrive, ved hjelp av hverandres kunnskap, f eks superbrukere.

    SvarSlett
  3. Ble en del "skriveleif" i min kommentar, men håper og tror du tar hovedtanken bak det jeg skrev, Karin

    SvarSlett
  4. Så bra at du valgte å skrive blogg om prosjektledelse! Kjempeinteressant det du belyser. Som såå mye annet er Its Learning nok et satsningsområde (dog i en litt større dimensjon) på skolene. Kommunene satser og satser og vi, lærerne sitter liksom uten noe eieforhold til det vi skal jobbe med. Ikke det at "leseLOS, klasseledelse, digital kompetanse er unyttige områder, men det er noe med denne tilliten som etableres ved å manifisere satsningsområder, å se nytte av de. Se bare på alle skolene som bruker millioner på Ipad - bare sånn "BANG" - " da er vi i gang", der 60 % av lærerne aldri har tatt i en Ipad skal de nå starte å bruke den i undervisningen....
    Takk for god blogg, fin repetisjon! :)

    SvarSlett